Mazda 323 IV: luz zaworowy

w Porady

Jednostka napędowa musi mieć odpowiednio ustawione luzy zaworowe. Na rozgrzanym silniku dochodzi do „wydłużania się” mechanizmu zaworowego (szczególnie trzonków zaworów). Dlatego też bardzo ważne jest aby pomiędzy dźwigniami zaworowymi a samymi zaworami zachowany był odpowiedni odstęp.

Kontrola luzu zaworowego to czynność, która musi być przeprowadzona na rozgrzanej jednostce napędowej. Na samym początku należy odkręcić i zdjąć pokrywę głowicy. Wał korbowy powinien być ustawiony w takiej pozycji, aby pierwszy cylinder był maksymalnie na górze. Żeby tego dokonać należy włączyć 5 bieg i w zależności od rodzaju skrzyni biegów pchamy samochód w przód lub tył (manualna) albo wykręcamy świece zapłonowe (automatyczna). Do sprawdzenia luzu zaworowego potrzebny jest szczelinomierz – wsuwamy go między trzonek a dźwignię zaworową. Zarówno na wlocie jak i na wylocie luz powinien wynosić 0,3 mm. Odkręcamy nakrętkę od dźwigni zaworowej i przy użyciu śrubokręta dokonujemy regulacji luzu. Po ukończeniu dokonujemy jeszcze raz pomiaru, jeżeli wszystko jest w porządku przykręcamy pokrywę głowicy.

Objawy nieprawidłowego luzu zaworowego

Zbyt duży luz zaworowy przyczynia się do późniejszego otwierania zaworów, w takim przypadku pojawiają się charakterystyczne „stuki”, w znacznie większym stopniu zużywają się dźwignie zaworowe i wałek rozrządu. Złe ustawienie sprawia również, że cylindry będą słabiej napełniane efektem czego jest obniżona moc jednostki napędowej.

Jeżeli zawory nie przylegają do gniazd (zbyt mały luz zaworowy) nie są w stanie przekazywać energii cieplnej pierścieniom. Nadmiar tej energii powoduje spalenie zarówno pierścieni jak i gniazd. Następuje również deformacja zaworów co skutkuje zauważalnym spadkiem ciśnienia sprężania, mocy, mogą pojawić się również kłopoty z uruchamianiem jednostki napędowej.

Zbyt mały luz zaworowy powoduje, że zawory nie przylegają do gniazd. Bardzo mocno rozgrzane zawory wydechowe nie mają wówczas możliwości przekazania ciepła pierścieniom gniazda zaworu. Konsekwencją tego jest ich spalenie wraz z gniazdami, ponieważ obok gniazd nieustannie przepływają gorące spaliny. Zawory zostają zdeformowane, co powoduje brak uszczelnienia oraz wypalenie gniazd. Odczuwalny efekt takiego uszkodzenia to obniżenie ciśnienia sprężania, spadek mocy, większe spalanie i problemy z odpalaniem.

W przypadku Mazdy 323 IV generacji, należy dokonywać kontroli i regulacji luzu zaworowego przynajmniej co 40 000 kilometrów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *