Mazda na targach CEATEC Japan 2014

w Newsy

Japoński koncern Mazda opracował innowacyjny system sterowania przednimi światłami nazwany ALH. Jego prezentacja obyła się na targach informatyczno – elektronicznych CEATEC Japan 2014. Ma to być autonomiczny system podnoszący poziom bezpieczeństwa dzięki sterowaniu światłami drogowymi.

Mazda jest pierwszym koncernem z Japonii, który opracował tego typu system. Zasada działania opiera się na technologii dzielącej matrycę LED świateł drogowych na cztery niezależnie sterowane bloki. Dzięki specjalnej kamerze system może ocenić jaki fragment matrycy LED powinien zostać wyłączony aby nie oślepiać kierowcy jadącego z naprzeciwka. W ten sposób światła drogowe są przez cały czas włączone zapewniając nam dobrą widoczność. Poza kontrolą „długich” świateł ALH obejmuje również światła mijania o szerokim zasięgu bocznym. Są to dodatkowe diody LED zlokalizowane po bokach przednich reflektorów. Ich zadaniem jest oświetlenie stref poza obszarem pracy konwencjonalnych świateł mijania. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem wchodzącym w skład systemu ALH jest tzw. „tryb autostradowy”. Jego zadanie polega na podnoszeniu strumienia światła emitowanego przez przednie reflektory podczas gdy poruszamy się z dużą prędkością. Ma to na celu wcześniejsze oświetlenie różnego rodzaju przeszkód czy też znaków drogowych.

Poza innowacyjnym rozwiązaniem jakim bez wątpienia jest ALH japoński producent podczas CEATEC Japan 2014 zaprezentował również automatyczny układ kierowania. Dzięki bardzo precyzyjnie rozwiniętej technologii GPS możliwe jest monitorowanie samochodu a za pomocą wykrywania ruchu w kabinie pojazdu system jest w stanie określić kondycję kierowcy. Jego głównym zadaniem jest zmniejszanie ryzyka wystąpienia kolizji pomaga również unikać błędów. Mazda dokonała prezentacji tego systemu wykorzystując do tego specjalnie przygotowaną wersję modelu 3.

Według nieoficjalnych informacji ALH prawdopodobnie zostanie wykorzystany w modelach 3, 6 i CX-5.

2 komentarzy

  1. Dobrze czytać, że na rynku samochodowym są inne marki niż VW, Audi i BMW. Niemiecka motoryzacja nam trochę zdominowała rynek ale jak widać są takie koncerny jak Mazda, które nie dadzą o sobie zapomnieć i mam nadzieję, że jeszcze nie raz pokaże pazur.

  2. nie wiem czy bylbym w stanie zaufać temu systemowi bezpieczeństwa, ktory wyczuwa czy kierowca nie śpi. Nawet podczas normalnej jazdy niech coś się uszkodzi, jakieś spięcie czy coś i leżymy w rowie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *