Pompa wody, potencjalne uszkodzenia

w Porady

Pompa wodna w autach jest mechanizmem zbliżonym w swej trwałości mniej więcej do układu rozrządu. Stąd domysł, że powinno się ją regularnie wymieniać. Co, jeżeli ta wymiana nastąpi szybciej? Jakie mogą być przyczyny jej awarii?

Potencjalne uszkodzenia systemu chłodzenia

Jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzenia mechanizmu chłodzącego są niewłaściwy montaż oraz usterki mechaniczne. Jeżeli pompa wody w samochodzie została zainstalowana w sposób niewłaściwy, działające na urządzenie siły spowodują rozszczelnienie i uszkodzenie całości konstrukcji.

Pompa wody, a ciecz chłodząca

Pompa wody ma całkiem proste, specyficzne zadanie w układzie chłodzenia. Mianowicie wprawia ona w ciągły ruch ciecz chłodzącą. Współcześnie stało się powszechne używanie pomp jako części mechanizmu rozrządu. Taki zestaw rozrządu, z części fabrycznie do siebie pasujących daje możliwość, łatwiejszej wymiany i stabilności pracy przez dłuższy czas. Polecane pompy wody to urządzenia, które są w stanie działać na dystansie równym paskom rozrządowym przynajmniej średniej jakości. Będzie to w przybliżeniu sto pięćdziesiąt tysięcy kilometrów. Statystycznie rzadko więc zgłaszany jest przypadek, aby pompa wody ulegała jakiejś awarii w okresie krótszym niż reszta zestawu rozrządu. Będzie to wtedy najczęściej jakiś defekt w produkcji fabrycznej.

Pompy, które nie są napędzane paskiem rozrządu to urządzenia produkowane z myślą o trwałości sięgającej żywotności samochodu, w którym zostaną zastosowane. Najnowocześniejsze samochody mają system chłodzenia napędzany przez pompę o zmiennej wydajności. Niestety i to rozwiązanie techniczne nie jest perfekcyjne. System elektryczny jest również podatny na uszkodzenia albo awarie.

Jeżeli uszkodzenie systemu chłodzenia jest gwałtowne, to następuje spadek w efektywności jego pracy i zaobserwować można szybkie podgrzanie się płynu chłodzącego. To prowadzi do przegrzewania silnika, a nawet usterek mechanicznych kończących się przymusowym postojem na poboczu. Jeżeli zaobserwowaliśmy plamę na miejscu postoju z płynu chłodniczego albo widzimy lekko wyciekającą ciecz z kanalików pompy to oczywisty sygnał, że najbliższy serwis jest kolejnym dla nas przystankiem.

Dbanie o system chłodzenia to także dbałość o jakość płynu chłodniczego. Jeżeli płyn jest wysokiej jakości, będzie on naoliwiał cały mechanizm pompy i zapobiegał jego korozji. Jednym z rozwiązań proponowanych przez producentów mają być pompy wykonane z tworzyw sztucznych. Są one coraz popularniejsze, ale zdania na ich temat są podzielone.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *