System Stop/Go w japońskim wydaniu

w Artykuły

Systemy wyłączające silnik podczas postoju powoli staje się standardem jeśli chodzi o współczesne samochody. Jest to rozwiązanie, którego zadaniem jest obniżenie spalania paliwa głównie podczas jazdy po mieście. Niemalże każdy producent oferuje swoją wersję tego układu, w większości przypadków zawiera się on w wyposażeniu standardowym. Mazda opracowała swój system i-Stop, który zadebiutował w 2009 roku.

System StopGo w japońskim wydaniu_1Japoński koncern po raz pierwszy wykorzystał to innowacyjne w zaprezentowanych 5 lat temu modelach Mazda3 i Mazda5. Jest to jedyny tego typu układ wykorzystujący energię powstałą w wyniku spalania benzyny dzięki czemu elektryczny rozrusznik włączany jest jedynie w początkowej fazie procesu uruchamiania silnika. Pozwala to zaoszczędzić nie tylko paliwo ale również energię elektryczną. W przypadku benzynowych jednostek napędowych ponowny rozruch zajmuje 0,35 sekundy natomiast silnik diesla uruchamia się w 0,4 sekundy co jest najlepszym wynikiem na rynku samochodowym.

Opracowany przez Mazdę układ i-Stop wykorzystuje moduł kontrolujący pracę silnika. Umożliwia to określenie dokładnej pozycji tłoków i zatrzymanie jednostki napędowej w optymalnym momencie biorąc pod uwagę ponowne jej uruchomienie. Układy tego typu zaprojektowane przez innych producentów kontrolują pozycję tłoków dopiero wtedy, gdy włączony zostanie rozrusznik. Powoduje to, że do uruchomienia silnika potrzebna jest większa ilość energii a cały proces przebiega znacznie dłużej niż w przypadku i-Stop. Mazda może pochwalić się szybszym rozruchem również w przypadku silników diesla. System japońskiego koncernu uruchamia jednostkę wysokoprężną już podczas pierwszego obrotu wału, inne układy stop/go rozpoczynają rozruch dopiero w trakcie drugiego obrotu.

Kiedy kierowca wciska i puszcza pedał sprzęgła jednostka napędowa wyłącza się automatycznie, sygnalizowane jest to zieloną diodą. Ponowne uruchomienie silnika inicjowane jest ponownym wciśnięciem pedału sprzęgła.

Do prawidłowej pracy i-Stop potrzebuje tylko jednego akumulatora co pozwala oszczędzić miejsce i masę. Dzieje się tak dlatego, że układ ten jest w stanie rozpoznać aktualny stan baterii w samochodzie i sam ustala strategię wyłączania jednostki napędowej co również w dużym stopniu przyczynia się do zmniejszenia poziomu spalania paliwa. Sporym udogodnieniem jest to, że zarówno kierowca jak i pasażerowie mogą bez obaw korzystać z wszystkich urządzeń elektrycznych w samochodzie.

Obecnie system i-Stop dostępny jest również w samochodach wykorzystujących technologię SKYACTIV.

2 komentarzy

  1. nie ma się co dziwić, w końcu Japończycy są znani z innowacyjnych rozwiązań, jak widać i tutaj nie zawiedli, start silnika w 0,35 sekundy… nawet nie umiem sobie tego wyobrazić

  2. To naprawdę imponujące jak szybko technologia idzie do przodu, ogólnie jak bardzo Mazda się rozwinęła, ale to dobrze, dobrych samochodów nigdy dosyć. 3,5 sekundy… coś nieprawdopodobnego, zazdroszczę przyszłym kierowcom tego samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *