amortyzatory

Amortyzatory –– co warto o nich wiedzieć

w Artykuły

Zadaniem amortyzatorów jest rozkładanie ciężaru masy resorowanej samochodu na wszystkie koła w sposób możliwie najbardziej równomierny. Amortyzatory (w połączeniu ze sprężyną) resorują karoserię pojazdu, zapewniając najlepszą możliwą przyczepność kół przy jednoczesnym zachowaniu komfortu jazdy. Ze względu na stopień twardości amortyzatorów, można je podzielić na dwa typy: miękkie (inaczej – fabryczne) i twarde (inaczej – sportowe).

Amortyzatory miękkie zapewniają wysoki komfort, jednak nie pozwalają na zniwelowania kołysania, pojawiającego się podczas pokonywania nierówności oraz zakrętów. Z kolei amortyzatory sportowe poprawiają przyczepność, niestety, kosztem zmniejszenia komfortu jazdy. Plusem jest jednak to, że gwarantują one mniejsze przechyły karoserii.

amortyzatory

Kilka słów o rodzajach amortyzatorów

W Mazdach, jak i w pojazdach innych marek, najczęściej wykorzystywanymi rodzajami amortyzatorów są modele olejowe oraz olejowo-gazowe. Warto również mieć świadomość, że jakość amortyzatorów potrafi być bardzo różna. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, którym producentom warto ufać, zachęcamy do przeczytania artykułu o wiodących markach – https://www.autoamortyzatory.com/4-marki-ktore-rzadza-na-swiatowym-rynku-amortyzatorow-samochodowych-to/. Lektura ta pomoże Ci dobrać amortyzatory do swojej Mazdy.

Jeżeli chodzi o amortyzatory olejowe, to są one zbudowane przede wszystkim z rury, stanowiącej cylinder hydrauliczny, który jest napełniony olejem. Cylinder jest podzielony na dwie komory przez tłok, przylegający do ścian. Ponadto, we wnętrzu amortyzatora znajdziemy zawory, które umożliwiają przepływ oleju pomiędzy komorami. Gęstość oleju wpływa na tempo w jakim pracuje tłok. Aby uzyskać zróżnicowane siły tłumienia, należy odpowiednio dobrać zawory. Dzięki temu siły tłumienia amortyzatora podczas ściskania (dobicia) i rozciągania (odbicia) są odpowiednio zróżnicowane, zapewniając optymalną pracę urządzenia.

Budowa amortyzatorów olejowo-gazowych jest bardzo podobna do budowy amortyzatorów olejowych. Główną różnicą jest to, że w cylindrze znajdziemy olej oraz gaz, w postaci sprężonego azotu. W konsekwencji, dopóki samochód porusza się po niewielkich nierównościach, pracuje tylko gaz. Natomiast w momencie, w którym dochodzi do dużych wychyleń karoserii, zaczyna być ściskany olej. Zaletą takiego rozwiązania jest dokładniejsza i szybsza trakcja, co przekłada się na dużą efektywność pracy amortyzatora. Plusem jest również działanie progresywne i niewielka masa. Wadą, w porównaniu do amortyzatorów olejowych będzie brak możliwości regeneracji, a także podatność na nagłe uszkodzenia.

Jeżeli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat amortyzatorów, polecamy stronę autoamortyzatory.com. Znajdziesz tam wiele praktycznych i przydatnych informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *