Jak wybrać najlepszy olej dla swojej nowej Mazdy?
wRadość z posiadania nowego samochodu często sprawia, że zapominamy o prostych czynnościach serwisowych. Nowy samochód powinien być starannie sprawdzany, ponieważ początkowy okres jego eksploatacji ma znaczny wpływ na jego późniejszą sprawność oraz bezawaryjność. Jednym z kluczowych elementów jest dobór odpowiedniego dla naszego pojazdu oleju silnikowego. Przede wszystkim powinniśmy stosować się do zaleceń producenta silnika. Ale na co zwracać szczególną uwagę?

Lepkość oleju – to najważniejszy parametr
Lepkość oleju to nic innego niż jego gęstość. Jest ona kluczowa dla silnika, ponieważ zbyt gęsty olej może nie docierać we wszystkie zakamarki nowoczesnych, ciasno spasowanych silników. Jeśli natomiast olej będzie zbyt rzadki, to tarcie poszczególnych podzespołów jednostki będzie zbyt duże i w dłuższym czasie może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia oraz poważnej awarii. Lepkość wyrażana jest za pomocą oznaczeń, np. 5W40, 10W30 i wiele innych. Pierwsza liczba opisuje klasę lepkości oleju w niskich temperaturach, natomiast druga wyraża lepkość w wysokich temperaturach. Dzięki temu możemy odpowiednio dobrać olej dla naszego silnika, a także w razie potrzeby wymieniać go sezonowo.
Olej syntetyczny czy mineralny?
Obecnie w większości nowoczesnych konstrukcji silników wybierany jest olej syntetyczny, który posiada lepsze właściwości i lepiej smaruje wnętrze naszego silnika. W wypadku starszych silników często stosowany jest olej półsyntetyczny lub właśnie olej mineralny. Jeśli samochód do tej pory jeździł na oleju mineralnym to zmieniając go na syntetyczny kolejną wymianę planujmy na 1-2 tysiące przebiegu później. Olej syntetyczny znacznie lepiej wypłukuje osady i nagary, a co za tym idzie w krótkim czasie może zatkać nasz filtr oleju i ograniczyć jego przepływ w newralgicznych punktach układu.
Jak często wymieniać olej w samochodzie?
Tutaj ponownie musimy odwołać się do zaleceń producenta. Częstotliwość wymiany idzie w parze z rodzajem wykorzystywanego oleju silnikowego. Przeważnie są to interwały rzędu 10-15 tysięcy kilometrów lub co rok. Obecnie coraz większą popularnością cieszą się oleje typu long life, które według ich producentów mogą sprawnie smarować wnętrze silnika nawet przez 30 tysięcy km. Warto jednak pamiętać, że żywotność filtra oleju sięga maksymalnie 17 tysięcy kilometrów, a co za tym idzie i tak powinniśmy go po takim czasie wymienić. Decyzję o wyborze tego typu oleju pozostawiamy Państwu!
Zachęcamy również do sprawdzenia szerokiej oferty sklepu internetowego
OlejeSilnikowe-sklep.pl, w którym z pewnością znajdziecie Państwo odpowiedni produkt dla silnika Waszego samochodu.