Mazda MX-3: wymiana klocków hamulcowych

w Porady

Wymiana klocków hamulcowych w samochodzie niejednokrotnie bywa problematyczna. Wraz z eksploatacją części układu hamulcowego zużywają się. Niektórzy oddają auto do profesjonalnego warsztatu inni usiłują samodzielnie dokonać wymiany klocków na nowe. Dzięki poniższym poradom dowiesz się, jak sprawnie zdemontować zużyte klocki i zamontować nowe w samochodzie Mazda MX-3.

Przed montażem nowo zakupionych klocków hamulcowych należy pozbyć się starych części, a żeby to wykonać niezbędny jest demontaż zacisku. Przystępujemy do pracy zaczynając od odkręcenia koła co ułatwi dostęp do interesującego nas zacisku hamulcowego, następnie należy odkręcić śruby znajdujące się na górze i na dole zacisku – wygodnie jest wykorzystać do tego długi klucz. Po odkręceniu zacisku możliwe jest ściągnięcie go z tarczy hamulcowej, przy zdejmowaniu ważne jest aby zwrócić uwagę na dwie blaszki, które ułatwiają późniejszy montaż, znajdują się one na krawędziach piasty.

Przystępujemy do demontażu klocków zaczynając od usunięcia sprężyn zacisku – najlepiej przy pomocy śrubokręta. Następnie przy użyciu kombinerek wysuwamy zawleczki kołków przytwierdzających klocki hamulcowe. Po wyciągnięciu zawleczek i kołków klocki hamulcowe są gotowe do usunięcia. Teraz możemy rozpocząć montowanie nowych części. Zaczynamy od wciśnięcia tłoczka zacisku, dobrze jest pomóc sobie narzędziem rozpierającym. Kolejnym krokiem jest umieszczenie klocków hamulcowych na swoim miejscu pilnując aby otwory były odpowiednio dopasowane do otworów znajdujących się w zacisku. Do zamocowania klocków służą wcześniej wyciągnięte kołeczki, które należy poprawnie zabezpieczyć wykorzystując zawleczki. Pozostaje już tylko założyć sprężyny i możemy rozpocząć montaż zacisku.

Montaż zacisku hamulcowego polega na wsunięciu go na tarczę hamulcową zwracając uwagę na wcześniej wspomniane blaszki na krawędzi piasty. Przykręcamy śruby mocujące zacisk, ważne jest aby dokładnie wycelować śrubą w otwór piasty – zniszczenie gwintu piasty może nieść za sobą poważne komplikacje. Po założeniu zacisku pozostaje już tylko montaż koła.

UWAGA!

Podczas demontowania zacisku hamulcowego sprawdź stan jego uszczelki. Jeżeli jest ona przerwana lub poszarpana należy ją bezwzględnie wymienić. Nieszczelność może przyczynić się do zanieczyszczenia tłoczka, może pojawić się korozja a następnie zapieczenie. Ostatecznie może się to skończyć stałą blokadą koła lub niesprawnymi hamulcami.

4 komentarzy

  1. Niby prosta czynność, ale jak czasami widzę co ludzie wyprawiają przy wymianie klocków to aż się chce za głowe złapać. Poradnik całkiem OK, dla kogoś kto potrafi trzymać kombinerki i klucz w ręku powinien wystarczyć w zupełności.

  2. tego właśnie szukałem, bo mam ten model samochodu. Dzięki za świetną instrukcję! Akurat zamierzam sam wymieniać klocki hamulcowe, a nie bardzo wiedziałem jak się za to zabrać, zapiszę sobie to gdzieś, żeby nie zgubić.

  3. Bardzo przydatny artykuł , mozna dowiedziec sie z niego w jak niedługim czasie i bez dodatkowych kosztów samemu wymienic klocki chamulcowe

  4. U mnie takimi sprawami zajmuje się mechanik samochodowy. W Łodzi nie brakuje specjalistów, którzy znają się na takich podstawowych czynnościach. Dla mnie jednak liczy się solidne wykonanie, dlatego potrafię czekać na wizytę nawet kilka dni. Ważne, żeby wszystko działało jak trzeba.

Skomentuj lorry Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *