SkyActiv, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym?
wW obecnych czasach w motoryzacji obserwujemy tzw. „downsizing” czyli działanie polegające na zmniejszeniu pojemności silników celem zmniejszenia poziomu zużycia paliwa. Wiele światowych koncernów stosuje ten zabieg, z tłumu wyłamuje się jednak Mazda. Japoński producent opracował technologię SkyActive, która okazała się „strzałem w dziesiątkę”.
Zespół naukowców z Mazdy zainteresował się pracą i budową jednostek napędowych. Rozpoczęły się badania nad takimi czynnikami jak: skład mieszanki paliwowo-powietrznej, moment rozpoczęcia spalania oraz jego czas a także stopień sprężania. Wszystko to miało na celu odkrycie technologii, która pozwoli uzyskać jak najwyższy poziom sprężania. Japończycy osiągnęli wynik na poziomie 14,0:1 porównywalny do uzyskiwanego przez wyczynowe jednostki napędowe. W ten sposób powstała technologia SkyActive. Samochody, w których stosowane jest to rozwiązanie dają kierowcy maksymalną wydajność i spełniają jego oczekiwania zachowując przy tym swój niepowtarzalny charakter. Skrócony proces spalania, minimalizacja strat pompowania oraz oporów wewnątrz silnika to tylko kilka zabiegów, które pozwoliły zmniejszyć spalanie o 15 procent i o tyle samo podniosły moment obrotowy.
Poza innowacyjnymi silnikami diesla (Skyactiv-D) i benzynowymi (Skyactiv-G) technologia japońskiego producenta dotyczy również przekładni, podwozia oraz nadwozia. Podstawowym założeniem systemu jest zmniejszenie masy, spalania oraz poprawa sprawności przy jednoczesnym zachowaniu osiągów. Dlatego też, w najnowszych samochodach Mazdy montowane są 6-biegowe hydrokinetyczne skrzynie biegów. Dzięki swej zaawansowanej konstrukcji przekładnia taka gwarantuje płynne przyspieszanie bez charakterystycznej straty mocy pomimo faktu iż jej masę obniżono o od 7 do 16 procent (w zależności od wersji).
Zmiany pojawiły się również w nadwoziu i podwoziu. Mazda skoncentrowała się na technologii produkcji oraz wykorzystaniu nowych materiałów. Efektem tego jest o 8 procent lżejsze nadwozie (SkyActiv-Body) oraz o 14 procent lżejsze podwozie (SkyActiv-Chassis). Do produkcji nadwozia Japończycy stosują stal o zwiększonej wytrzymałości, które są cieńsze lecz wytrzymałe i odporne na czynniki tj. korozja. Dzięki temu możliwa jest redukcja masy pojazdu przy zwiększonej odporności na rdze.
Nie ma co, Mazda odwaliła kawał dobrej roboty opracowując skyactive
Dla mnie to po prostu geniusz, praca tych ludzi z Mazdy jest zachwycając. Odwalili kawał dobrej roboty, bo SkyActive naprawdę dużo rzeczy poprawia i wpływa na naszą kieszeń, spalanie mniejsze o 15% i obroty większe… to przecież idealna sytuacja! 😉